Et tungt tema

Det er mange gode blogger som handler om tema vekt, og jeg har jo vært innom vekt jeg også men jeg har prøvd å ikke ha så stor fokus på det. Jeg vil si at den bloggeren som beskriver godt dette med overvekt og dette med problemet med å være større enn andre er Heidi Rosander, eller https://heidirosander.blogg.no/sa-vakker-men-sa-feit-2.html?

Og klart at det er mange meninger rundt dette med overvekt. Vi vet jo at i mange land er det overtall av overvektige mennesker,  men man vet også at en del av problemstillingen er at det er billigere med usunn mat enn sunn. Når man tenker på at en pose med billig protetgull/ chips koster under 30 kroner, så sier det seg selv at det er enormt lett å ty til  slike ting. Men jeg kom over en video i dag på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=_tgT4AAhLiQ

Men det jeg finner skremmende her er at den ene legen sier at han har operert på barn  var 4 år!!!!!!!!! Og jeg sitter med hakeslepp. 4 år!!!! Jeg er rystet rett og slett.

Ja jeg har selv hatt begge de 2 nevnte operasjonene og det var ikke fordi jeg ikke gikk ned i den 1 men pga stor økning av refluks som gjorde at det ble reoperasjon på meg. Men betyr det at jeg ikke har viljestyrke siden jeg måtte ha den hjelpen? Noen mennesker vil nok mene det, og innerst inne er det nok et snev av sannhet rundt det men likevel var det for meg et helsespørsmål. Jeg vet at for meg var dette det rette, selv om jeg har hatt småtrøbbel i etter kant men samtidig så er det sånn at jeg hadde hatt enda større problemer uten operasjonen.

Men hva gjør at det er så stor økning av overvekt spesielt hos barn? Handler det om foreldre og at de har usunne og feil vaner? Eller er det gener? Tror at svaret er litt av begge deler men det er også sånn at mange unge velger å spise usunt i friminuttene feks. Mange unge drar jo på butikken for å handle lunsj og det er jo igjen ofte billigere og helt klart mer fristene å spise boller og brus enn andre mer sunne valg. Men jeg tenker at man kan ikke ene og alene skylde på foreldrene. Jeg har venner av meg som begge foreldrene er sunne, trener og har en aktiv hverdag men barna deres har tendens til å være tyngre. Og man vet at det er en slags ond sirkel fordi tung kropp- kropps smerter- og helse problemer- og mye mobbing. Og man føler seg utenfor.

Det er så alt for lett å se svart / hvitt på dette men det er ikke bare et svar på alt sammen. Og det er ikke sånn at når man har operasjonen så er man garantert resten av livet, man ser at mange tror det, og at man ikke må jobbe for det, men noen har nytte av det hele livet mens andre ikke har nytte i det hele. Jeg har vært åpen med at jeg hadde hjelp i ca 2 år og så har jeg rett og slett måtte jobbe knallhardt i ettertid. Jeg har vært åpen om at når vekta snur og går oppover så går det ut over psyken. Jeg vet at det er så lett for å havne i feil spor. Og jeg vet at det er viktig for min egen helse at jeg rett og slett klarer å ha en god helse.

Man kan snakke om gener, og jeg har ikke tall på hvor mange jeg har hørt skylder på tung beinbygning, valpefett osv.. men kan man skylde på gener?

Man hører ofte at det ligger i genene eller i ens DNA og jeg er ikke helt uenig i det fordi på min fars side er det stor overvekts problem og det er også sånn at jeg ikke er den eneste som er slanke operert på min fars side og jeg ser også at andre i min slekt er overvektige. Det er så alt for lett å spise feil men samtidig handler det ikke bare om det. Jeg vet ikke hva som er løsningen  men det jeg vet er at ingen skal dømmes for de valgene de hat tatt og tar, det som er viktig for hver enkelt er at man tar de rette valgene så langt som det er mulig.

Men jeg ærlig innrømmer at denne youtube klippet gjorde noe med meg.

4 kommentarer
    1. Galskap at de opererer småbarn 😮 Jeg sliter ikke med overvekt. Men jeg merker jo at jeg må passe på hele tiden for å ikke gå opp. Hvis jeg har slurvet for mye noen uker, må jeg være skjerpet noen uker. For å holde meg der jeg er. Og det er en helt passe vekt, så klarer jeg det er jeg fornøyd 🙂

    2. Verden blir jo bare galere, slankeoperere barn, slankesprøyter, kvakksiner, hormonbehandlinger og kjønnsskifteoperasjoner.. helt psyko, og så må man være 18 år for å kjøpe røyk eller ei øl 🤪🐰

      1. Ja nettopp… Hva folk gjør når de er voksne er deres sak og ikke noe jeg skal dømme de for, på samme måte som jeg ikke vil at andre dømmer de valg jeg har tatt før de er i mine sko men når det gjelder barn…. Da går det litt langt unna

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg